SERP от английски език е съкращение на Search Engine Results Pages. Другояче казано, SERP е резултатът, който една търсачка показва, когато даден потребител търси нещо напр. в Google или Bing. Потребителят изписва дадена ключова дума или словосъчетание и търсачката, използвайки ултра-комплексен алгоритъм, му подава резултати със сайтове.
За всеки потребител SERP-ът е по своему уникален. Той се ръководи от множество фактори, като някои от тях са: локацията на потребителя, от какво устройство търси той, дали преди е търсил тази дума и дали вече е посещавал някой сайт. Има значение дали потребителят е логнат в gmail профила си или не. Дали търси в Incognito режим и много други.
Така например, ако 10 потребители напишат еднаква ключова дума в търсачката, резултатите им ще са на поне 30% различни. За останалите 70% от резултатите обаче от значение е доколко е оптимизиран даден сайт и доколко е разпознаваем от търсачките. Това е така особено за натуралните резултати или organic results. Те са най-ценни за всеки собственик на сайт.
Натурални и платени резултати
SERP обикновено съдържа в себе си два типа съдържание – натурални резултати и платени такива. Стандартно Google представя 10 натурални резултата (под формата на сайтове), до 4 платени отгоре и отдолу на класирането. Натуралните резултати най-често са дълготрайни и са с малки колебания в класирането. Това е така, защото повечето сайтове в топ 10 са претърпяли малко или много оптимизиране.
Платените резултати са чиста реклама. Те са съвсем не лошо нещо, но струват бюджети на собствениците на сайтовете. И когато рекламата спре, сайтът изпада от челната позиция в SERP-a. Любопитен факт е и че над 75% от потребителите инстинктивно прескачат платените резултати и кликат на натуралните след тях. Общото схващане е, че топ 5 фирмите с google са с най-добра репутация, което има резон.
Все по-често Google показва и други резултати като снимки, карта с местонахождение, или т.нар. knowledge graph. В последните 3 случая винаги е имало професионална и умела намеса на SEO или SEM специалист или маркетолог.